Kalciumtabletter

För att våra kroppar ska fungera optimalt behöver vi en rad livsviktiga vitaminer och mineraler. De flesta näringsämnen av vitaminer och mineraler får vi i oss naturligt via vår kost.

Kalcium är ett viktigt grundämne som alla levande varelser på jorden behöver. Det är ett livsviktigt grundämne för våra kroppar och som har flera funktioner, bland annat har det betydelse och en viktig roll vid uppbyggnad av skelettet, koagulering av blodet och vid förbränningen.

Kroppen består av ca 1 Р2% kalcium och nästan allt kalcium står att finna i ben, tänder och i blodet. Det är inte svårt att få i sig kalcium om man äter någorlunda allsidig kost. Kalcium finns i nästan alla livsmedel men allra mest i bladgrönsaker, nötter och mjölkprodukter. De flesta vegetabiliska mjölkdrycker som finns är berikade med kalcium. För att kunna tillgodogöra sig mineralen från mat, eller om man tar kalciumtabletter som kosttillskott, är det viktigt att man har tillräckligt hög D-vitaminnivå i kroppen.

Därför behöver vi kalcium

Att kalcium ger starka ben har vi fått lära oss sedan barnsben och det är inte bara en myt. Vårt skelett fungerar som en kalciumbank och vi har mest av denna mineral i våra kroppar. När det blir ett överskott av kalcium i blodet tas det upp i skelettet och när det blir underskott så frigörs kalciumet till blodet igen. Men för att kunna ta upp all kalcium i kroppen behöver vi även D-vitamin i tillräcklig mängd. Kalcium i våra kroppar byggs upp och byts ut hela tiden och en vuxen person omsätter ca 700 mg kalcium per dag.

Vi behöver kalcium bland annat för vår uppbyggnad av skelett och tänder men också för att blodet ska kunna koagulera och för nervfunktionen. Kalcium har en viktig funktion för musklernas och cellernas funktionalitet. Det har betydelse för blodfetter och när det gäller att bilda vissa hormoner. Denna viktiga mineral medverkar till att leda och reglera impulser i nervsystemet, musklernas och hjärtats kontraktion, och medverkar även vid celldelning. Det har även betydelse för att vi ska ha bra hårkvalitet och fin hud men också för att reglera blodtryck och blodfetter i kroppen.

Hur får jag i mig kalcium?

Att få i sig kalcium är viktigt för ett starkt och friskt skelett. Långvarig brist på kalcium kan leda till kalciumbrist. Det innebär att benvävnaden blir skör och risken för frakturer ökar. Allt eftersom vi blir äldre blir vårt skelett allt skörare, och benskörhet hör till de vanligare sjukdomarna vid ökad ålder. När kvinnor når 40 årsåldern börjar kroppen urkalkas och vid klimakterieåldern runt 50 ökar behovet av kalcium ännu mer. Vid 70 års ålder ökar behovet ytterligare lite till. Undersökningar har visat att man kan avhjälpa bristen och stärka skelettet genom rätt kost och motion.

Det man bör undvika är bland annat överkonsumtion av till exempel A-vitamin, minska intag av leverrätter, undvika rökning och alkohol. Salt försvårar upptaget av kalcium i kroppen och riskerar att mycket av det kalcium du får i dig försvinner ut kroppen tillsammans med urinen. Du hittar kalcium i nästan allt du stoppar i dig även om det är i små mängder.

Kalcium finns i mejeriprodukter, baljväxter, bröd, gryn, flingor, frukt, bär, nötter, frön, grönsaker, fisk, skaldjur, ägg, charkprodukter och en mängd drycker som är berikade med kalcium. Livsmedel med mycket kalcium är mjölkprodukter, bladgrönsaker, broccoli, tofu, vita bönor, apelsin, fikon, sojabönor och nötter.

Kalcium och D-vitamin

F√∂r att kroppen ska kunna ta upp kalcium och tillgodog√∂ra sig mineralen √§r det beroende av att man har tillr√§ckligt med D-vitamin i kroppen. Den genomsnittliga befolkningen som √§ter varierad kost f√•r oftast i sig tillr√§ckligt med kalcium via den vanliga kosten f√∂rutsatt att D-vitaminhalten √§r bra i kroppen. √Ąven C-vitamin fr√§mjar upptaget av kalcium.

Det är om man tillhör den äldre åldersgruppen eller vet med sig att man inte äter så varierat som man kanske behöver extratillskott i form av kalciumtabletter. Det är bra om man ser över sitt D-vitaminintag i samband med regleringen för bästa upptag av mineralen.

Detta händer vid kalciumbrist

Alla känner till att kalcium stärker och bygger upp vårt skelett men får vi för lite kalcium i oss, är det lätt att förstå att det kan orsaka benskörhet. Hos barn som inte får tillräckligt med kalcium kan tillväxten hämmas. Men långt innan det uppstår, kan vi få en dålig allmänhälsa som man kan påverkas av. Får du för lite av kalcium kan det visa sig i symtom som:

  • Muskelkramper
  • H√∂gt blodtryck
  • S√∂mnbesv√§r
  • Bl√∂dande tandk√∂tt
  • Sk√∂ra naglar
  • Domningar och stickningar i armar och ben
  • PMS
  • Bensk√∂rhet

√Ėverkonsumtion av kalcium

Vet du med dig att du ligger i riskzonen och misstänker att du får i dig för lite kalcium? Du bör vara extra uppmärksam om du tillhör följande grupper: Kvinnor som menstruerar mycket, kvinnor i klimakteriet och äldre, smala kvinnor, personer som inte rör på sig mycket, har benskörhet i släkten, har diabetes i släkten och personer som använder kortison eller vattendrivande medel.

För mycket av vitaminer och mineraler kan vara skadligt vid för höga doser. Om du överdoserar kalcium i kombination av högt intag av D-vitamin kan det leda till hyperkalcemi. Det är när kroppens vävnader förkalkas vid överdos av mineralen. I svåra fall kan det leda till njursten och njurskador. Symtom vid överdosering kan vara:

  • Huvudv√§rk
  • T√∂rst
  • Illam√•ende
  • Nedst√§mdhet
  • Muskelsvaghet
  • Tr√∂tthet
  • Hj√§rt- och k√§rlsjukdomar

Tror du att du har stor brist på kalcium och behöver extratillskott, mer än det som rekommenderas, rådgör alltid med din läkare innan du överdoserar.

Så här mycket kalcium behöver du varje dag

Behovet av kalcium varierar beroende på vilket kön du tillhör och hur gammal du är. Om du behöver extratillskott av kalcium eller inte är det beroende av vilka kostvanor du har. Det beror också på om du är aktiv och hur stor mängd av D-vitamin och C-vitamin du får i dig varje dag. Här är några riktlinjer för rekommenderat intag:

  • Sp√§dbarn 6 – 11 m√•nader 540 milligram
  • Barn 1 – 5 √•r                            600 milligram
  • Barn 6 – 9 √•r                            700 milligram
  • Barn, ton√•ringar 10 – 17 √•r 900 milligram
  • Vuxna 800 milligram
  • Kvinnor √∂ver 50 √•r 1 000 milligram
  • Kvinnor √∂ver 70 √•r 12 000 milligram
  • Gravida och ammande 900 milligram