Vitamin B5 (Pantotensyra)

Pantotensyra, eller ibland kallad vitamin B5, är en vattenlöslig vitamin som tillhör B-vitaminfamiljen. Vattenlösliga vitaminer kan inte lagras i kroppen, får man i sig för mycket av vitaminen så använder kroppen det man behöver och resten åker ut med urinen. Ordet Pantotensyra är taget från grekiskan och som betyder ”alltid” och ”överallt”. Ordet har fått sitt namn eftersom det antyder att kroppen behöver vitaminen till allt och att pantotensyra finns i allt vi äter – mer eller mindre. Vitamin B5 är livsnödvändig för ämnesomsättningen och oumbärlig vid förbränning av kolhydrater och aminosyror. Vi behöver vitaminen för att tillverka kolesterol och för fettomsättningen. Pantotensyra behövs för att framställa hormoner och för alla livsviktiga ämnen som framställs ur kolesterolet.

Vitaminen är inte bara bra för alla funktioner i kroppen utan är känt för att göra stor skillnad även utvärtes. Även om det inte finns några vetenskapliga belägg för det så är det många som säger att vitaminen hjälper om man har hudproblem som akne, finnar eller andra hudproblem. Det sägs också att vid utbrändhet, utmattningssyndrom eller vid trötthet, har vitamintillskott av B5 fått personer att återhämta sig fortare. Då har man tagit höga doser, som 1 000 mg till 3 000 mg per dag som en kur.

Därför behöver vi B5-vitamin

Eftersom pantotensyra har ett finger med i nästan alla funktioner i kroppen, så kan listan på nyttan av vitaminen göras hur lång som helst. Man hittar vitamin B5 i kroppens alla celler – därav namnet pantotensyra som betyder alltid och överallt, som vi nämnde tidigare. Bland dom viktiga egenskaperna är bland annat att vitaminen medverkar i immunförsvaret, den är viktig för vacker hud, hår och naglar, medverkar i saltsyraproduktionen i magsäcken, bidrar till stabilt blodsocker, ökar påtagligt motståndskraften mot stress, den hjälper B2 att omsättas, stärker benhinnan och är en antioxidant.

Något som alla B-vitaminer har gemensamt är att de omvandlar kolhydrater till glukos, som kroppen sedan använder för att producera energi. Man kan säga att B-vitaminer producerar vårt bränsle. Den energin som produceras behöver vi för att kunna fungera överhuvudtaget. När vi går, står, springer, tänker, jobbar, pratar, leker och umgås med varandra. Vi behöver energi till allt vi företar oss under en dag. Pantotensyra är vitaminen som tillverkar sexhormoner och stresshormoner. De båda hormonerna får oss att må bra, men på olika sätt. Stresshormoner är nödvändigt för vår prestationsförmåga och sexhormon är viktigt för att vi ska attraheras av varandra.

Hur får jag i mig B5-vitamin?

Det är inte svårt att få i sig pantotensyra eftersom det finns i nästan vad du än äter, även om det är i mycket små mängder i vissa livsmedel. Vår kropp kan också producera pantotensyra i små mängder och det produceras av våra tarmbakterier. Ska man titta på livsmedel med rikt innehåll av pantotensyra finner du mest i torkad öljäst, men ganska mycket i nötlever och svinlever. Dessa livsmedel innehåller mest av vitamin B5, mellan 6 – 9 mg per 100g. I nötter, vetegroddar, jästextrakt, vetekli och linser hittar du 1,5 – 2,7 mg per 100 g. Det finns en del även i kött, fisk, ägg, mejeriprodukter, baljväxter, torkad svamp, kale, broccoli, blomkål, solrosfrön och fullkornsprodukter.

Pantotensyra är viktig för ett normalt fungerande nervsystem och muskler. Vi behöver vitaminen för förbränning och omsättning i kroppens alla celler, dessutom behövs B5-vitaminen för vår mentala prestationsförmåga. Alla vitaminer är livsviktiga för att vår kropp ska fungera optimalt, men kanske är vitamin B5 en av de mest betydelsefulla vitaminer ändå, eftersom det behövs i varenda cell vi har. Vitaminer är en benämning som finns för de ämnen som är livsnödvändiga för vår kropp annars får de inte kallas för vitaminer.

Vad händer om vi har brist på pantotensyra eller får i oss för mycket?

Det är mycket sällsynt att någon har brist på pantotensyra i Sverige. Vitaminen har ingen känd toxisk dos men vid onormalt höga doser, som mer än 10 000 mg dagligen, kan diarré och ödem förekomma. De som tar vitamintillskott av pantotensyra säger oftast att de har fått mycket bättre hy och att man blir av med akne eller finnar om man brukar ha problem med det. De människor som kan vara i riskzonen för brist på pantotensyra är de som bantar mycket hårt eller utsätter sig själva för svältliknande situationer. Veganer har svårt att få i sig B12-vitamin på naturlig väg och bör därför vara noga med att se till att få i sig även B5-vitaminen.

Man har konstaterat att vid marginell brist kan vissa besvär förekomma som magkramp, muskelkramp, muskelsvaghet, depression, mental förvirring, ljusöverkänslighet, huvudvärk, illamående, infektioner, gråhårighet, astma, allergi, låg blodsockernivå, artrit, diarré, gasbildning, förstoppning, eksem, njurbesvär, brännande och såriga fötter, kräkningar och karies.

Man har använt pantotensyra vid terapeutisk användning vid en rad olika besvär där man har sett positiva resultat. Det vanligaste är vid hudbesvär av alla de slag, då har man använt 1 000 – 5 000 mg, vid allergi 1 000 – 2 000 mg, vid trötthet, utmattning och utbrändhet 1 000 – 3 000 mg. Vid sårläkning och för att läka operationssår snabbare 1 000 – 2 000 mg. Dessa doser har intagits per dag under en utsatt period med gott resultat.

Så här mycket Pantotensyra behöver du få i dig varje dag

Det som är bra att veta är att du får i dig tillräckligt med pantotensyra om du är frisk och äter en varierad kost. Om du tar vitamintillskott av pantotensyra för att få bukt med eventuella besvär kan du också vara lugn eftersom det är helt ofarligt vad man vet, hur mycket du än tar. Men lite extra tillskott av vitaminen kan göra stor skillnad om du lider av t.ex. akne eller om du har problem med ämnesomsättningen. Råkar du ta för mycket så är det ingen fara, för alla B-vitaminer är vattenlösliga och kan därför inte lagras i kroppen, det kroppen inte använder följer med ut via urinen.

Livsmedelsverket har inga speciella rekommendationer för minsta dagsintag av pantotensyra. Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, har satt ett tillräckligt intag på 5 milligram per dag för vuxna inklusive gravida. För ammande kvinnor föreslår man ett intag på 7 mg per dag för att kompensera för förluster av pantotensyra genom bröstmjölken. Idag finns det ingen information för att kunna säga vilken nivå av B5-vitamin som eventuellt skulle kunna vara skadlig, säger livsmedelsverket.