Selentabletter

Selen är ett naturligt grundämne som finns i jorden över hela världen, men det finns väldigt låga halter av det i Sveriges jordar. Det är ett livsviktigt mineralämne som bland annat skyddar våra celler från nedbrytning. Selen verkar i alla våra celler och skyddar oss från fria radikaler, det har betydelse för förtidigt åldrande och skyddar oss från en rad sjukdomar. Det hjälper till att reglera ämnesomsättningen och behövs för att immunförsvaret ska fungera. Det vill säga, de vita blodkropparna som skyddar oss från infektioner fungerar sämre utan selen.

Selenupptagningen är god i våra kroppar men eftersom vår bruksjord i Sverige är selenfattig så finns det en mycket begränsad mängd i våra livsmedel. Alla kroppens celler angrips av fria radikaler ca 10 000 gånger varje dag och det är selen som är en antioxidant som skyddar cellerna från angrepp. Fria radikaler behövs och är viktig för kroppens signalsystem men blir det överskott av radikalerna skadar dessa cellerna. När det blir obalans, det vill säga om det finns otillräckligt med selen, uppstår oxidativ stress.

Därför behöver vi selen

Selen är en mångsidig mineral och antioxidant som har livsviktiga funktioner för kroppen. Får vi i oss för lite selen kan det leda till en rad olika sjukdomstillstånd. Selen stärker musklernas funktioner och hjärtat eftersom det är en enda stor muskel. Det förstärks av effekterna vitamin E, verkar uppbyggande för levern, förebygger stress, hjärt-kärlsjukdomar, förebygger cancer och stärker immunförsvaret. Selen behövs för att producera våra hormoner som får oss att må bra och även för att hjälpa till med kroppens syreförsörjning och ämnesomsättning. Vi behöver selen för att bilda spermier och för att bibehålla fint hår och vackra naglar.

Det krävs även selen för att kroppen ska kunna producera hormoner som dopamin,  reglerar cellreparationer och immunitet. Det skyddar cellerna från giftiga substanser som bland annat kvicksilver, förhindrar oönskade jäsningsprocesser och verkar blodtrycksreglerande. Studier har visat att människor som lever i selenfattiga områden har större risk att drabbas av trötthet och depression och selenbrist är vanligt hos vegetarianer, äldre personer, rökare, gravida och ungdomar som har växtvärk.

Hur får jag i mig selen?

Det är inte många personer som lider brist på selen som har uppenbara fysiska bristsymtom men det är många människor som har för lågt intag av selen utan att veta om det. Selen tas upp lätt av tarmen och lungorna vidare till blodet. Största källan till selen finns i livsmedel som kommer från djurriket och selenhalten i grönsaker beror på vart grönsakerna är odlade. I Sverige är jorden selen fattig jämförelsevis, så består din kost mestadels av grönsaker kan det vara lämpligt att ta selentabletter som kosttillskott.

Intag av selen blir mycket effektivare om du intar E-vitamin i samband med intag av selen. Det sägs att det förlänger livet på kvinnor som äter livsmedel rik på selen tillsammans med E-vitamin. Män som lider av prostatacancer förbättrar chansen att överleva om de tillför selen i sin kost. De livsmedel som naturligt innehåller höga halter av selen är bland annat fisk, kött, lever, njure, smör, ägg, paranötter, fullkornsvete och råris.

Vem behöver ta tillskott av selen?

Vi behöver alla selen för att vi ska må bra, särskilt om du tillhör den äldre generationen. När man blir äldre har kroppen sämre förmåga att tillgodogöra sig selen från kosten. Veganer och vegetarianer som äter mycket svenskodlade grönsaker, eller du som äter sparsamt med livsmedel från djurriket kan behöva äta selentabletter som kosttillskott. Ökad risk för selenbrist finns hos även rökare, gravida och växande ungdomar. Tillhör du någon av dessa grupper har du förmodligen selenbrist utan att vara medveten om det.

Men genom att säkerhetsställa selenhalten genom att inta selentabletter som kosttillskott kan du skydda dig mot en rad olika sjukdomar, eftersom selen bygger upp ditt immunförsvar. Man kan nästan säga att selen är ett lyckopiller eftersom den producerar hormoner som gör oss lyckliga. Selen förhindrar åldrandeprocessen och skyddar oss från både cancer, hjärtsjukdomar och vi bibehåller starka muskler. Barn som växer behöver lite extra selen för att få hjälp med växtvärken.

Vad händer om vi har selenbrist eller får i oss för mycket?

Selenbrist

Det är många funktioner i kroppen som inte fungerar optimalt när man får brist på selen. När vårt immunförsvar försvagas och när vi känner oss hängiga och orken försvinner, kan trötthet och depression ta överhanden. Dessa symtom är inte ovanliga vid selenbrist. Vi behöver dopamin som är ett ”må bra” hormon som produceras av selen. Har vi för lite av dopamin i koppen, har vi svårt att känna oss glada och lyckliga, vilket i sin tur kan leda till att vi känner oss deprimerade och stressade. För att vara på den säkra sidan kan det vara bra att se över hur mycket selen du får i dig varje dag, särskilt om du känner igen en del av de symtom som man kan få om du har brist. Selentabletter är en relativ billig försäkring för en säkra upp ditt välmående.

Det har visat sig att selenbrist kan öka vissa besvär och sjukdomar som:

  • Leversjukdomar
  • Cirkulationssjukdomar
  • Hjärt-kärlsjukdomar
  • Högt blodtryck
  • Trötthet
  • Oxidativ stress
  • Depression
  • Sterilitet
  • Impotens
  • Muskel- och ledbesvär
  • Åldersrelaterade sjukdomar
  • Grå starr
  • Hudbesvär
  • Cancer i njurar, urinblåsa, magsäck, tarmar, lungor, hud, bukspottkörtel, lever och svalg
  • Åderförkalkning

Överdosering

Det kan vara farligt att få i sig för mycket selen, därför bör inte överskrida 300 mikrogram per dag. Tar du extratillskott av selentabletter bör du hålla dig till det rekommenderade dagsintaget som är mycket lägre. Man bör inte överdosera själv utan att rådfråga någon expertis. Känner du dig osäker på hur mycket just du behöver kan du alltid rådgöra med din läkare. Intar man för mycket selen kan tillväxten av hår och naglar försämras. Mycket höga värden kan påverka mag- och tarmkanalen. En person som intar höga doser av selen kan få en viss doft av vitlök.

Så här mycket selen behöver du få i dig varje dag

Livsmedelsverket rekommenderar olika mycket selen för olika åldersgrupper och kön.

  • Spädbarn 6 – 11 månader 15 mikrogram
  • Spädbarn 12 – 23 månader 20 mikrogram
  • Barn 2 – 5 år 25 mikrogram
  • Barn 6 – 9 år 30 mikrogram
  • Barn 10 – 13 år 40 mikrogram
  • Kvinnor och flickor från 14 år 50 mikrogram
  • Män och pojkar från 14 år 60 mikrogram
  • Gravida och ammande 60 mikrogram